Minden szervezetnek vannak nehézségei, más egy KKV és más egy multinacionális vállalat. Most folyamatosan halljuk, egyre nehezebb a munkaerőt megtartani és motiválni, de mégis 85%-ban csak és kizárólag az adott munkakörre keresnek embert.
Bíró Andrea szervezetfejlesztő (WE Program), aki egy speciális területet képvisel, az egészséges szervezetfejlesztés elemeivel alakítja ki a programokat.
Andrea szerint minden mindennel összefügg, így ha nem vagyunk egészségesek, nem tudunk jó teljesítményt nyújtani. Sok munkahelyi teljesítményre ható tényező van, például a stressz, alváshiány, hosszú munkaidő, a munka-magánélet konfliktus, a kiszámíthatatlan bizonytalanság, a munkakör feletti kontroll vagy támogatottság hiánya, amik károsak az egészségre.
Ahelyett, hogy bonyolult, drága rendszerekben gondolkodnunk, mindig javasolt újra megnézni az alapokat, az egyéni igényeket, mert ezalapján lehet rugalmas, alkalmazkodó rendszereket kialakítani. Ne gondoljuk azt, hogy egy folyamat kész és nem kell vele többet foglalkoznunk. A legnagyobb gátja egy szervezet növekedésének ez a mondat: „eddig is így csináltuk”, miközben minden változik.
Amikor felmerül egy probléma, akkor gyorsan meg kell oldani, és sok esetben nincs idő komplexen végignézni a folyamatokat. A vezetés egy szociális folyamat, ami emberek közötti interakciókra épül. A teljesítmény alapját a kapcsolatok képezik. Ezért a csapaton belüli jó munkakapcsolatok kiépítése elsődleges fontosságú feladata a vezetőnek és a szervezet minden tagjának.
Egy régi és egy új történet, ami jól prezentálja, milyen eredménnyel jár egy szervezet számára, ha Andreát hosszú ideje fennálló problémák megoldására kérik fel.
Elfogadott tény, hogy az ügyfélszolgálati feladatok 1-2 éven belül kiégést okoznak. Szemléletváltással sikerült egy 30%-os hatékonyságú call centert három hónap alatt 98%-os hatékonyságúra fejleszteni.
Másik szervezet, teljesen más terület, folyamatos emberhiány. Felmérésünk alapján a folyamatok hatékonysága 35-50% között mozog. Itt fokozottan érvényes, vizsgáljuk felül a régi berögzült folyamatokat, amelyeket a rég elment kollégák alakítottak ki. Többlépcsős változtatási javaslattal először 65% a cél, utána 70-80%. Így jelenleg nincs szükség új kollégára.
Vezetőként különösen sok és sokféle kihívással kell megbirkózni, a tapasztalható munkaerő kihívások miatt, kreatívabb, körültekintőbb megoldásokra van szükség. A munkaerő pótlására korábban ritkábban használt belső vállalati forrás szerepe éppúgy felértékelődött, mint a dolgozói elégedettségé és az emberi tényezők szempontjából megfelelő csapatösszetétel helyes kialakításáé.
Besnyő Gyöngyvér: Szervezetfejlesztőként hogyan találkoztál először az üzleti találkozók világával?
Bíró Andrea: Az nagyon régen volt, 90-es évek elején, rendszeresen találkoztunk hasonló vállalkozókkal és kialakultak kis közösségek, de ez nem hivatalos üzleti találkozó volt, most annak hívnánk. 2010-ben célzottan kerestem ilyet, mert egy válságmenedzsment kapcsán szükség volt új a területhez releváns kapcsolatrendszerre, partnerekre, akikkel együttműködhetek.
Besnyő Gyöngyvér: Miért javaslod a cégvezetők számára az üzleti találkozókon való részvételt? Szervezetfejlesztési szempontból milyen előnyei vannak, ha a cégvezető tagja egy üzleti klubnak?
Bíró Andrea: A vezetők feladata a jó kapcsolatok kialakítása, ez olyan mint a külső és belső bizalomépítés. Ha javítjuk a kapcsolatokat, a kapcsolatok minőségét, az emberek közötti interakciókat, javul a teljesítmény. Több oldalról is megközelíthető, közösségfejlesztőként elképzelhetetlen számomra, hogy ne legyek közösségek tagja. Cégvezetőként nincs olyan időszak, amikor azt mondhatnám, hogy köszönöm nekem nincs több új üzleti kapcsolatra szükségem. Szervezetfejlesztőként meg tudom, hogy állandóan kutatni kell, hogy lehet jobban, költséghatékonyabban működni, tanulni, megismerni új módszereket, technológiákat… Akinek ilyenre nincs ideje, az lemarad és kimarad.
Besnyő Gyöngyvér: Van összehasonlítási alapod az egyes üzleti találkozók között? Milyen értékekkel kell rendelkeznie egy üzleti körnek ahhoz, hogy valóban építő legyen a vállalkozások számára?
Bíró Andrea: Többféle típusú üzleti kör található, mindegyiknek van előnye, hátránya, de alapvetően az adott csoport, a célja, a vezetősége és az aktivitás határozza meg. Nem vagyunk egyformák és ezért másra van szükségünk, mint ember és mint cégvezető. Ha ezt jól ötvözzük, akkor jól lehet belőle építkezni.
Besnyő Gyöngyvér: Mit látsz ezen találkozók legnagyobb erősségének? Kapcsolatépítést? Ügyfélszerzést? A márkaismertség növelését?
Bíró Andrea: Mindegyiket, de az önfejlesztést, a komfortzóna kimozgatást, más látásmódok megismerését, stratégiai partnerségek lehetőségét, de az is fontos, hogy én mire akarom használni, mert az a fókuszpont. Rajtam múlik, hogy mit hozok ki belőle.
Besnyő Gyöngyvér: Egy üzleti körön belül mi alapján válasszon, aki még sosem volt ilyen rendezvényen, melyik csoport a megfelelő számára?
Bíró Andrea: Fontos, hogy jól érezzük magunkat, de sokkal fontosabb, hogy a tagoktól az előadóktól, a résztvevőktől, mit tanulhatok. Ez egy speciális műfaj, amit tanulni kell, meg kell érteni a működését. Mindenkinek az az elsődleges célja, hogy új potenciális ügyfeleket találjon. Ebben ennél nagyobb lehetőségek vannak, amikor ezt szofisztikáltabban szétszedjük az emberi és a szervezeti oldalát, beépítjük a stratégiánkba, vagyis részévé tesszük a mindennapjainkban, akkor lehet igazán megfogalmazni, hogy mikor, mire van szükségem belőle.
Besnyő Gyöngyvér: Hogyan érdemes hozzáállni kezdőként és hosszabb ideje tagként az üzleti találkozóknak? Milyen magatartással lehetünk a leghatékonyabbak a találkozók során?
Bíró Andrea: Első alkalommal mindenki izgul, mert egy ismeretlen közegben kell bemutatkozni. Én azt javaslom, hogy először ne a saját bemutatkozásunk legyen a hangsúlyos, hanem figyeljünk a többi résztvevőre, ő mit tud, miért lenne érdemes vele beszélgetni, mire keres megoldást. Tudjuk, hogy kik tagok az adott csoportban és kik a vendégek. Készüljünk fel belőlük, erre remek lehetőséget ad az az üzleti kör applikációja. Gondoljunk úgy rá, hogy ez egy olyan tárgyalás, ha jól felkészülünk, akkor profitálhatunk belőle.